• وبلاگ : اس ام اس هاي مثبت!!!
  • يادداشت : عکس تقويم مهر 1388
  • نظرات : 7 خصوصي ، 21 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عطا 

    - براي رسيدن به اين سبک جديد، کار خاصي انجام داديد يا فقط تمرين کرديد؟

    تمرين که اصل کار بود اما در کلاس‏هاي متفاوتي شرکت کردم؛ از صرف و نحو عربي گرفته تا فصاحت و بلاغت در کلام عرب و آشنايي با موسيقي کلاسيک عربي و ايراني. تلاوت‏هاي استادان مختلف قرآن را به شيوه قياسي و علمي مورد بررسي قرار دادم؛ در حالي که شايد تا پيش از آن فقط با گوش دادن، تلاوت‏ها را پي‏گيري مي‏کرديم. تفسيرهاي مختلف را مطالعه کردم تا بر معناي آيات هم مسلط شوم چون با لحني که بر آيه تحميل شود، مخالفم، معتقدم الحان بايد در خدمت معناي آيات قرار داشته باشند. در نهايت همه اينها را کنار هم قرار دادم و به سبک جديد تلاوت رسيدم.

    از پنج سالگي به همراه برادر بزرگ‏ترم «حاج حميدآقا» با سبک مصطفي اسماعيل تلاوت مي‏کرديم تا اينکه در سن 12 سالگي، رتبه نخست مسابقات بين‏المللي عربستان را به دست آوردم

    - پس براي رسيدن به لحني که مطابق با معناي آيات باشد، داشتن استاد مفاهيم قرآن اهميت دارد؟

    صد در صد. تلاوت قرآن بايد تاثيرگذار باشد. قاري‏اي که مفاهيم آيات را به خوبي نداند، نمي‏تواند قرائتي را ارائه کند که منطبق‏ بر معنا باشد.

    - سبک حامد شاکرنژاد چه ويژگي‏هايي دارد؟

    عصر طلايي قرائت قرآن در مصر به چند دوره تقسيم مي‏شود. در هر دوره، استاتيد بزرگي ظهور کردند که در تلاوتشان ويژگي‏هاي خاصي بود. من سعي کردم همه آن ويژگي‏ها را در سبکم قرار دهم؛ حزن استاد رفعت، انطباق لحن بر معنا در قرائت مصطفي اسماعيل، قدرت و شفافيت صوت عبدالباسط، نرمي و لطافت استاد شحات انور، نفس طولاني سيد متولي عبدالعال و تحريرهاي‏ريزي که در تلاوت استاد غلوش وجود دارد. شايد بهتر باشد بگويم سبک حامد شاکرنژاد، تلفيقي است از سبک‏هاي استادان بزرگ مصر، همراه با نغمات ريز ايراني و عربي.

    - با اين حساب، سبک جديدي ارائه نداده‏ايد چند سبک مختلف الگو برداري کرده‏ايد...

    اشتباه نکنيد، اين الگوبرداري نيست. هر تلاوت برجسته‏اي با ملاک‏هايي سنجيده مي‏شود که لازمه تلاوت است؛ مانند حزين بودن، انطباق لحن بر معنا، شفافيت صوت، نرمي و آرامش و ... . حالا اين لازمه‏هاي تلاوت، در لحن و صوت بعضي از استادان بزرگ آشکار است و هر کدام از آنها به يکي از اين ويژگي‏ها شناخته مي‏شوند. پس رعايت اين موضوع در قرائتم به اين معنا نيست که از آنها الگوبرداري کرده‏ام.

    شاکر نژاد

    بايد در قرائت تحرير زد؛ حالا شايد اين تحرير در قرائت مصطفي اسماعيل هم وجود داشته باشد. من اين مثال‏ها را براي تقريب ذهن عنوان کردم. با اين حال به بزرگاني مانند شيخ رفعت و مصطفي اسماعيل و خيلي‏هاي ديگر افتخار مي‏کنم و باز هم تاکيد دارم که همه ما حتي همين اساتيد بزرگ، زماني تقليد مي‏کرديم.

    - الان چند نفر از قاريان به سبک شما تلاوت مي‏کنند؟

    آمار دقيقي ندارم اما عده‏اي به همين سبک جديدي که ارائه داده‏ام، تلاوت مي‏کنند. بعضي‏ها هم از حرکت و جنبشي که در قرائت ايجاد کرده‏ام، پيروي مي‏کنند. در واقع اين حرکت من نوعي خودباوري در جوانان ايجاد کرده. خيلي‏ها به اين نتيجه رسيده‏اند که مي‏توانند از تقليد پا را فراتر بگذارند و سبک جديد ابداع کنند.

    - اما هنوز هم بيشتر جوانان از قاريان مصري تقليد مي‏کنند. اصلا چرا پيشکسوتان قرآني به جوان‏ها سبک شاکرنژاد را توصيه نمي‏کنند؟!

    اين حرکت تازه آغاز شده و براي رسيدن به شرايط مطلوب راه درازي در پيش داريم. براي من اهميتي ندارد که کسي جوانان و نوجوانان را ترغيب کند تا به سبک حامد شاکرنژاد بخوانند اما حالا که حرف به اينجا کشيده شد، بايد بگويم که خيلي‏ها قدرت پذيرش اين موضوع را ندارند و مخالفت مي‏کنند اصلا نمي‏خواهند بپذيرند که يک ايراني سبک جديدي ارائه داده است.

    حرکات دست و سر، حالات شخصي است و به سبک خواندن ارتباطي ندارد، هيچ عمدي هم در کار نيست

    - چرا؟ مگر با شما دشمني دارند؟!

    نه، اين حرف‏ها نيست. به قول قديمي‏ها «مرغ همسايه، غاز است». اگر قاري مصري در ايران 95 درصد تقليد کند و فقط پنج درصد از خودش بخواند، خيلي‏ها فقط آن پنج درصد را مي‏بينند و کل تعريف و تمجيد مي‏کنند که اين قاري مصري صاحب سبک است اما اگر شاکرنژاد فقط پنج درصد تقليدي بخواند و 95 درصد از خودش تلاوت کند، همه پنج درصد تقليدي را مي‏بينند. باور کنيد من نمي‏‏خواهم از خودم تعريف کنم. اصلا بحث شخص حامد شاکرنژاد نيست، بحث درباره يک قاري شيعه و ايراني است. چرا ما نبايد به اين موضوع افتخار کنيم؟

    - شما در حرکت دست و سر هم شيوه خاصي داريد و گاهي مانند قراء مصري عمل مي‏کنيد. آيا اينها هم جز و سبک‏تان است؟!

    حرکات دست و سر، حالات شخصي است و به سبک خواندن ارتباطي ندارد، هيچ عمدي هم در کار نيست و اين حرکات ناخوادآگاه از درونم سرچشمه مي‏گيرند نمي‏دانم چقدر درست است اما معتقدم قاري بايد راحت بتواند با حرکات دست يا سرمعناي آيات را به مخاطب القا کند؛ يعني شايد يک‏جا لازم باشد قاري با دستش، نکته‏اي را تاکيد کند بايد توجه داشته باشيم که همه چيز بايد در خدمت معنا باشد.

    - زماني که مقلد بوديد به سبک کدام استاد مي‏خوانديد؟

    به سبک مصطفي اسماعيل؛ چرا که بارها از مقام معظم رهبري شنيده بودم که ايشان مي‏گفت مصطفي اسماعيل طوري تلاوت مي‏کند که انگار قرآن همان لحظه نازل شده است.