• وبلاگ : اس ام اس هاي مثبت!!!
  • يادداشت : عکس تقويم مهر 1388
  • نظرات : 7 خصوصي ، 21 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    سلام!
    جمعه و ميلاد امام هشتم و اين هشت هشت
    هشتِ هشت، هشتاد و هشت هشتم امام
    اي خدا گردد ظهور مهدي صاحب زمان
    تا شود لطفت براي مردم دنيا تمام
    + عطا 

    شاکر نژاد : حالا ديگر نوبت ماست

    شاکر نژاد

    پاسخ‏هاي حامد شاکرنژاد به همه انتقادهايي که به او و شيوه قرائتش مي‏شود، خواندني است

    اشاره:

    فعالان قرآني کشور درباره حامد شاکرنژاد دو موضع کاملاً متفاوت دارند؛ گروهي مخالف سرسخت او هستند وعده‏اي موافق سينه چاک. کمتر کسي پيدا مي‏شود که درباره شيوه قرائت اين جوان خراساني بي‏تفاوت باشد. اصلاً ديگر نمي‏توان درباره او بي‏تفاوت بود چرا که مدت‏هاست نام شاکرنژاد به عنوان يک قاري برجسته ايراني مطرح شده وحتي بعضي قرائت‏هايش در خارج کشور هم سرو صداي زيادي به پا کرده است. او با همه قاريان جوان فرق دارد؛ از رنگ و لحن صدايش گرفته تا حرکت‏هاي دست و صورتش هنگام قرائت و حتي شالي که روي دوش مي‏اندازد.

    بايد بپذيريم که او بسيار جسورانه قرائت مي‏کند و از اينکه مخالفان درباره‏اش اظهارنظر کنند. باکي ندارد. شاکرنژاد 26 ساله، به تازگي در رشته مديريت بازرگاني فارغ‏التحصيل شده، اتفاقا مساله سربازي‏اش هم حل شده و حالا مي‏خواهد با خيال آسوده فعاليت‏هاي قرآني‏اش را پررنگ‏تر کند؛ البته مي‏داند که راه دشواري در پيش دارد.

    مجله وزين "آيه" (ضميمه قرآني همشهري جوان)که در مدت عمر کوتاه فعاليت خود، انصافا تحولي شايسته در فضاي جامعه قراني ايجاد کرده، درهشتمين شماره خود، گفتگويي جذاب و صميمي با اين جوان برومند مشهدي، انجام داده که به دليل طولاني بودن آن، ان شاء الله در دو نوبت تقديم حضورتان خواهد شد.

    من از همان روزهايي که با قرائت قرآن آشنا شدم، يک نکته را به هيچ‏وجه پسنديده نمي‏دانستم؛ اينکه قاريان ايراني فقط مصري‏ها را به عنوان قاريان صاحب سبک الگو قرار مي‏دهند

    - آقاي شاکرنژاد، بين فعالان قرآني کشور معروف شده که شما متفاوت قرائت مي‏کنيد. موافقيد براي آغاز از همين «تفاوت» بگوييد؟

    من از همان روزهايي که با قرائت قرآن آشنا شدم، يک نکته را به هيچ‏وجه پسنديده نمي‏دانستم؛ اينکه قاريان ايراني فقط مصري‏ها را به عنوان قاريان صاحب سبک الگو قرار مي‏دهند. اين مساله ضعف بزرگي براي جامعه قرآني کشور ما بوده و هست؛ به همين دليل تصميم گرفتم سبک جديدي را ارائه دهم که با سبک‏هاي رايج متفاوت باشد.

    - اما خيلي‏ها معتقدند که شما بسيار شبيه استاد شحات مي‏خوانيد و سبک تازه‏اي ارائه نداده‏ايد؛ حتي پسر شحات يک بار گفته بود که شما شبيه‏ترين قرائت به پدرش را داريد.

    بله، در يک گفت‏و‏گوي تلويزيوني، پسر استاد شحات گفت که من شبيه‏ترين قرائت را به ايشان دارم و من هم حرفي نزدم. دليلش اين بود که پدر ايشان تازه فوت کرده بود و ادب و احترام حکم مي‏کرد که من سخني در نفي اين موضوع نگويم اما حقيقت چيز ديگري است؛ هيچ شباهتي بين الحان قرائت من و استاد شحات‏انور وجود ندارد؛ بحث سبک و لحن است نه صوت. شايد رنگ صداي من با صوت استاد شحات يکي باشد اما مهم تفاوت الحان است که اگر کمي دقت کنيد، کاملاً اين تفاوت آشکار است. صوت هم که خدادادي است و ممکن است صداي چندين نفر شبيه هم باشد. اتفاقا يک روز استاد شحات خودشان به من گفتند که صداي توحتي از صداي پسرانم هم بيشتر به من شباهت دارد.

    شاکر نژاد

    - پس شما به طور کلي با تقليد در حوزه قرائت مشکل داريد؟

    تقليد فقط براي شروع خوب است. واقعا تا کي مي‏توانيم تقليد کنيم؟ من نگران آينده‏ام. همه قاريان مصري که الان صاحب سبکي شده‏اند، زماني مقلد بودند اما کم‏کم به جايي رسيدند که سبک جديدي داشته باشند. من هم زماني مقلد بودم. شايد 400 تلاوت مصطفي اسماعيل را تقليد کرده‏ باشم اما در نهايت به اين نتيجه رسيدم که بايد سبکي مختص به خودم داشته باشم.

    - چه زماني به اين نتيجه رسيديد؟

    از پنج سالگي به همراه برادر بزرگ‏ترم «حاج حميدآقا» با سبک مصطفي اسماعيل تلاوت مي‏کرديم تا اينکه در سن 12 سالگي، رتبه نخست مسابقات بين‏المللي عربستان را به دست آوردم. اين وضع تا 17 سالگي ادامه پيدا کرد. بعد تغييرات صوتي دوران بلوغ پيش آمد؛ براي همين چند سالي مجبور بودم با صداي جديد کنار بيايم. از اين مرحله که گذر کردم به اين فکر افتادم که سبک جديدي در تلاوت داشته باشم.


    + عطا 

    - براي رسيدن به اين سبک جديد، کار خاصي انجام داديد يا فقط تمرين کرديد؟

    تمرين که اصل کار بود اما در کلاس‏هاي متفاوتي شرکت کردم؛ از صرف و نحو عربي گرفته تا فصاحت و بلاغت در کلام عرب و آشنايي با موسيقي کلاسيک عربي و ايراني. تلاوت‏هاي استادان مختلف قرآن را به شيوه قياسي و علمي مورد بررسي قرار دادم؛ در حالي که شايد تا پيش از آن فقط با گوش دادن، تلاوت‏ها را پي‏گيري مي‏کرديم. تفسيرهاي مختلف را مطالعه کردم تا بر معناي آيات هم مسلط شوم چون با لحني که بر آيه تحميل شود، مخالفم، معتقدم الحان بايد در خدمت معناي آيات قرار داشته باشند. در نهايت همه اينها را کنار هم قرار دادم و به سبک جديد تلاوت رسيدم.

    از پنج سالگي به همراه برادر بزرگ‏ترم «حاج حميدآقا» با سبک مصطفي اسماعيل تلاوت مي‏کرديم تا اينکه در سن 12 سالگي، رتبه نخست مسابقات بين‏المللي عربستان را به دست آوردم

    - پس براي رسيدن به لحني که مطابق با معناي آيات باشد، داشتن استاد مفاهيم قرآن اهميت دارد؟

    صد در صد. تلاوت قرآن بايد تاثيرگذار باشد. قاري‏اي که مفاهيم آيات را به خوبي نداند، نمي‏تواند قرائتي را ارائه کند که منطبق‏ بر معنا باشد.

    - سبک حامد شاکرنژاد چه ويژگي‏هايي دارد؟

    عصر طلايي قرائت قرآن در مصر به چند دوره تقسيم مي‏شود. در هر دوره، استاتيد بزرگي ظهور کردند که در تلاوتشان ويژگي‏هاي خاصي بود. من سعي کردم همه آن ويژگي‏ها را در سبکم قرار دهم؛ حزن استاد رفعت، انطباق لحن بر معنا در قرائت مصطفي اسماعيل، قدرت و شفافيت صوت عبدالباسط، نرمي و لطافت استاد شحات انور، نفس طولاني سيد متولي عبدالعال و تحريرهاي‏ريزي که در تلاوت استاد غلوش وجود دارد. شايد بهتر باشد بگويم سبک حامد شاکرنژاد، تلفيقي است از سبک‏هاي استادان بزرگ مصر، همراه با نغمات ريز ايراني و عربي.

    - با اين حساب، سبک جديدي ارائه نداده‏ايد چند سبک مختلف الگو برداري کرده‏ايد...

    اشتباه نکنيد، اين الگوبرداري نيست. هر تلاوت برجسته‏اي با ملاک‏هايي سنجيده مي‏شود که لازمه تلاوت است؛ مانند حزين بودن، انطباق لحن بر معنا، شفافيت صوت، نرمي و آرامش و ... . حالا اين لازمه‏هاي تلاوت، در لحن و صوت بعضي از استادان بزرگ آشکار است و هر کدام از آنها به يکي از اين ويژگي‏ها شناخته مي‏شوند. پس رعايت اين موضوع در قرائتم به اين معنا نيست که از آنها الگوبرداري کرده‏ام.

    شاکر نژاد

    بايد در قرائت تحرير زد؛ حالا شايد اين تحرير در قرائت مصطفي اسماعيل هم وجود داشته باشد. من اين مثال‏ها را براي تقريب ذهن عنوان کردم. با اين حال به بزرگاني مانند شيخ رفعت و مصطفي اسماعيل و خيلي‏هاي ديگر افتخار مي‏کنم و باز هم تاکيد دارم که همه ما حتي همين اساتيد بزرگ، زماني تقليد مي‏کرديم.

    - الان چند نفر از قاريان به سبک شما تلاوت مي‏کنند؟

    آمار دقيقي ندارم اما عده‏اي به همين سبک جديدي که ارائه داده‏ام، تلاوت مي‏کنند. بعضي‏ها هم از حرکت و جنبشي که در قرائت ايجاد کرده‏ام، پيروي مي‏کنند. در واقع اين حرکت من نوعي خودباوري در جوانان ايجاد کرده. خيلي‏ها به اين نتيجه رسيده‏اند که مي‏توانند از تقليد پا را فراتر بگذارند و سبک جديد ابداع کنند.

    - اما هنوز هم بيشتر جوانان از قاريان مصري تقليد مي‏کنند. اصلا چرا پيشکسوتان قرآني به جوان‏ها سبک شاکرنژاد را توصيه نمي‏کنند؟!

    اين حرکت تازه آغاز شده و براي رسيدن به شرايط مطلوب راه درازي در پيش داريم. براي من اهميتي ندارد که کسي جوانان و نوجوانان را ترغيب کند تا به سبک حامد شاکرنژاد بخوانند اما حالا که حرف به اينجا کشيده شد، بايد بگويم که خيلي‏ها قدرت پذيرش اين موضوع را ندارند و مخالفت مي‏کنند اصلا نمي‏خواهند بپذيرند که يک ايراني سبک جديدي ارائه داده است.

    حرکات دست و سر، حالات شخصي است و به سبک خواندن ارتباطي ندارد، هيچ عمدي هم در کار نيست

    - چرا؟ مگر با شما دشمني دارند؟!

    نه، اين حرف‏ها نيست. به قول قديمي‏ها «مرغ همسايه، غاز است». اگر قاري مصري در ايران 95 درصد تقليد کند و فقط پنج درصد از خودش بخواند، خيلي‏ها فقط آن پنج درصد را مي‏بينند و کل تعريف و تمجيد مي‏کنند که اين قاري مصري صاحب سبک است اما اگر شاکرنژاد فقط پنج درصد تقليدي بخواند و 95 درصد از خودش تلاوت کند، همه پنج درصد تقليدي را مي‏بينند. باور کنيد من نمي‏‏خواهم از خودم تعريف کنم. اصلا بحث شخص حامد شاکرنژاد نيست، بحث درباره يک قاري شيعه و ايراني است. چرا ما نبايد به اين موضوع افتخار کنيم؟

    - شما در حرکت دست و سر هم شيوه خاصي داريد و گاهي مانند قراء مصري عمل مي‏کنيد. آيا اينها هم جز و سبک‏تان است؟!

    حرکات دست و سر، حالات شخصي است و به سبک خواندن ارتباطي ندارد، هيچ عمدي هم در کار نيست و اين حرکات ناخوادآگاه از درونم سرچشمه مي‏گيرند نمي‏دانم چقدر درست است اما معتقدم قاري بايد راحت بتواند با حرکات دست يا سرمعناي آيات را به مخاطب القا کند؛ يعني شايد يک‏جا لازم باشد قاري با دستش، نکته‏اي را تاکيد کند بايد توجه داشته باشيم که همه چيز بايد در خدمت معنا باشد.

    - زماني که مقلد بوديد به سبک کدام استاد مي‏خوانديد؟

    به سبک مصطفي اسماعيل؛ چرا که بارها از مقام معظم رهبري شنيده بودم که ايشان مي‏گفت مصطفي اسماعيل طوري تلاوت مي‏کند که انگار قرآن همان لحظه نازل شده است.

    سلام دوست عزيز

    وبلاگ خوبي دارين اگه مايل به تبادل لينک هستين لطفا
    http://iranyalma.com جامعه مجازي ايران يلما
    و
    http://taksetare2020.blogfa.com تک ستاره

    من رو لينک کنيد من هم شمارو در دوتا وبلاگ لينک ميکنم

    در صورت موافقت لطفا در قسمت نظرات با خبرم کنيد

    موفق باشيد

    ياعلي
    سلام برادر اگه دوست داشتي من را لينک کن

    دوستان به اين وبلگ هم سر بزنيد

    www.sharab2007.blogfa.com

    سلام به وبلاگ منم بيا
    + همكلاسي /دوران دانشگاه/ 
    خيلي خوبه. موفق باشين.
    يادي از هم دوره اي ها خالي لطف نبود. اس ام اساتون خيلي بكارم مياد ممنون

    بسم الله الرحمن الرحيم

    باسلام به شما دوست عزيز اگر امکان دارد وبلاگ زير را به پيوندهاي سايت خود اضافه کنيد

    WWW.ONLINE.ZET.IR

    با تشکر فراوان

    + نجمه 

    منم ميخوام ببنيم!!!!!

    شايد در آپلود مشكلي پيش اومده!

    + حسين 
    سلام، نميشه دانلود كرد.

    من نمي تونم بببينمش

    راست كليك و شو ميزنم هم نمي تونم ببينم!

    كمكككككككككككككك

    سلام خيلي خوب بود

    به وبلاگ من هم سر بزن

    سلام خيلي خوب بود

    به وبلاگ من هم سر بزن

       1   2      >